Distribuce potravinové a hygienické pomoci

AKTUALITA: S ohledem na krácení finančních příspěvků od regionálních samospráv (o 250.000 Kč ze strany kraje a obce!) jsou aktuálně výdejní místa otevřena jen 2x týdně ve večerních hodinách a jejich provoz je prozatímně zajišťován dobrovolníky. I přesto došlé žádanky od spolupracujících subjektů vyřizujeme průběžně, bezodkladně, balíčky s pomocí vydáváme max. do 2 pracovních dnů od nominace, termín předání pomoci domlouváme individuálně telefonicky.

CHARITA ZÁBŘEH v regionu Zábřežska a Mohelnicka distribuuje potřebným potravinovou a materiální pomoc. Je také regionální partnerskou organizací Potravinové banky v Olomouckém kraji.

Znáte-li ve svém okolí někoho, kdo i přes veškerou svou snahu trpí nouzí nebo nedostatkem a je možné mu takto pomoci - nominujte jej aktivně na potravinový a hygienický balíček!

KONTAKTY:     kancelář Valová 290/9, 789 01 Zábřeh;   email: pompo@charitazabreh.cz;    telefon: 736 509 474   

PROČ je pomoc poskytována?

Snahou je bojovat s chudobou a souvisejícími aspekty, které prohlubující se sociální nerovnost do společnosti přináší – nebezpečím hlubšího sociální vyloučení a spirálou dalších návazných patologických problémů (např. závislosti, rozpad rodiny, bezdomovectví, kriminalita, …). Cílem je tedy snižování počtu lidí chudobou ohrožených: méně lidí bude trpět nedostatkem jídla, zejména jídla kvalitního a vyváženého, takže nebude ohroženo jejich zdraví. Méně lidí si nebude schopno zajistit osobní hygienu o sebe nebo své děti.
Dalším, neméně důležitým, podnětem a důvodem pro tuto aktivitu je snaha předcházet plýtvání potravinami a dalšími surovinami.

Pro KOHO, KDO může být příjemcem, existuje kritérium KOMU pomoci?

Jde o širokou škálu všech těch, kteří žijí v ohrožení chudobou, a jejich příjem nestačí na pokrytí základních, nejdůležitějších potřeb. Jde například o jednotlivce v obtížné finanční nebo sociální situaci či třeba lidi bez domova, nebo ty, kdo jsou budoucí ztrátou domova ohroženi. Jde ale také o nízkopříjmové rodiny a domácnosti s větším počtem dětí, neúplné rodiny se samoživiteli, seniory s nízkým důchodem, lidi s duševním onemocněním apod. Pomoc cílí také na ty, kdo žijí v nevyhovujícím nebo předraženém bydlení (azylové domy, ubytovny), případně na ty, komu stávající růst nákladů způsobený inflací nekryjí dostatečné příjmy. Nemusí vždy jít jen o potřebné zcela bez příjmů ze zaměstnání: mohou pracovat za minimální mzdu, může jim být zaměstnavatelem zadržována mzda, jejich exekuční srážky mohou znemožňovat financování provozu domácnosti, mohou např. v obci vypomáhat na podporovaných místech VPP, případně konat veřejnou službu.

Pomoc není „nároková“, lze její poskytnutí přiznat, ale i odmítnout. Na rozdíl od sociálních dávek není přidělována automaticky po splnění nějakých kritérií (např. výše příjmu dle koeficientů násobků životního minima). Při distribuci pomoci se přihlíží zejména k individuální situaci potřebných. Vždy rádi pomůžeme tam, kde uvidíme konkrétní aktivitu a vlastní snahu lidí měnit svůj život k lepšímu, ochotu ke spolupráci a připravenost převzít zodpovědnost za svá rozhodnutí. Neradi pak naopak pomáháme (či spíše nepomáháme) tam, kde lidé vždy jen pasivně čekají, jak se o ně kdo jiný postará. K odmítnutí vydat balíček pak vždy dojde v okamžiku, když člověk dorazí na výdejní místo pod vlivem návykových látek, pomoc si vynucuje a nechová se slušně, v minulosti ji nevyužil pro svou potřebu dle dohody a například ji zpeněžil či směnil.

Charita Zábřeh poskytuje balíčky pouze lidem pobývajícím v obcích regionu její působnosti = děkanátu Zábřeh (ORP Zábřeh, ORP Mohelnice, částečně pak ORP Lanškroun) a skrze sociální odbor MěÚ Králíky také v celém sousedním ORP Králíky. Lidé z jiné lokality se pak mohou obracet na svou vlastní, místně příslušnou Charitu, která je do projektu též zapojena, případně i necharitního partnera v příslušné lokalitě.

KDY a KDE je pomoc poskytována?

Potravinové balíčky a balíčky s osobní hygienou jsou distribuovány v dohodnutých časových termínech skrze naše sklady a regionální výdejní centra pomoci:

  • pro Zábřežsko: Valová 290/9, 789 01 Zábřeh - boční vchod u vstupu do Občanské poradny
  • pro Mohelnicko: Zámecká 19/11, 789 85 Mohelnice - boční vchod do dvorku z ulice Stanislavova
  • pro ČervenoVodsko: po PŘEDCHOZÍ domluvě s Bc. Ferancovou, tel.: 465 670 862, Karla Čapka 316, Králíky (kancelář v přízemí budovy MěÚ)

! POZOR: výdejní místa jsou otevřena jen po předchozí domluvě a výzvě k vyzvednutí připravené pomoci. Uvedená zázemí slouží i ke zcela jiným účelům. Když se lidé dostaví bez předchozí domluvy někdy jindy, bohužel zde balíčky s pomocí neobdrží!

Jen v opravdu výjimečných a odůvodněných případech (např. nemoc, stáří, snížená mobilita, handicap, nemožnost si balíček pro jeho váhu odvézt) uskutečníme dodání a závoz balíčkem až do domácnosti. Ať již sami, nebo prostřednictvím tam působících sociálních či jiných podpůrných služeb, pracovníků obce.

JAK konkrétně je pomoc zajišťována?

Potřebné k nám pro pomoc balíčkem s potravinami a/nebo hygienou průběžně "nomimují" spolupracující subjekty a naši partneři: pracovníci obcí; sociální pracovníci ze sociálních odborů MěÚ a úřadu práce; poskytovatelé a sociální služby v regionu působící - např. Občanská poradna, SOS Kompas, sociálně aktivizační služby, domov pro osamělé rodiče, azylové domy; společenství a farnosti. Podmínkou je, že situaci dotyčného dobře znají, garantují smysluplnost a nezneužití pomoci a dokladují skutečnost, že s dotyčným i sami pracují na zlepšení jeho životní nebo sociální situace. Ze své strany vyplní tzv. "Doporučenku" a zašlou ji elektronicky na naše výdejní místo.

Na uvedeném telefonickém kontaktu se poté s dotyčným spojíme a vyzveme jej k odběru balíčku s pomocí, pozveme si jej na konkrétní den a hodinu. Dopředu mu připravíme a bezplatně vydáme balíčky s potravinami, hygienickými, drogistickými a čistícími potřebami (popř. i oblečení a základní domácí, kuchyňské potřeby, školních sady a věci pro nouzové přespání v přírodě). Balíčky jsou individuálně sestavovány dle skladových možností výdejního místa, potřeb a rozmanité situace žadatele o pomoc.

Náš sklad je průběžnými závozy zásobován ze spolupracujících supermarketů v regionu (Kaufland, Albert), které průběžně vyřazují poškozené a neuprodatelné zboží - nejčastěji jde o čerstvé potraviny pro rychlou spotřebu: pečivo, ovoce, zelenina a cukrovinky. Dále jsou jednotlivé komodity dodávány skrze Potravinovou banku, kam věci zaváží MPSV vysoutěžený dodavatel, který vzešel z veřejné zakázky. Snahou MPSV je přerozdělovat potraviny trvanlivé a kvalitní, aby například výrobky obsahovaly velké procento skutečného masa, neobsahovaly levné náhražky a velká množství barviv a jiných látek apod. V sortimentu potravin se pamatuje na domácnosti, které mohou získat suroviny pro další úpravu pokrmů, ale i na jednotlivce bez zázemí domova a kuchyňky, kteří musejí využít hotové pokrmy. Potraviny není třeba uskladňovat v chladu, např. maso je v konzervách.
Hygienický balíček, který obsahuje prostředky pro osobní hygienu a drogistické zboží lze opět přizpůsobit s odlišným složením pro jednotlivce, který žije na ulici nebo pro rodinu. Specifické položky lze darovat do rodin s malými dětmi – u potravin se jedná o kojeneckou výživu, přesnídávky, příkrmy, piškoty ; v hygieně pak o pleny, dětský olej, pečující krémy, prací prášek sensitive, ...

Jak často lze balíček poskytnout? Pomoc má dvojí charakter: buď jednorázové v akutní těžké situaci (např. zpozdilo se vyplacení příjmu a potřebný je bez úspor) nebo dlouhodobější, déle trvající podpory. Není nijak striktně omezeno s jakou frekvencí, jak často a v jakém počtu lze balíčky poskytnout. Vše se posuzuje individuálně. V odůvodněných případech tak lze jednomu člověku/rodině pomoci i vícekrát v jednom měsíci, případně jim při jedné návštěvě výdejního místa poskytnout zaráz více balíčků (např. vícečetná rodina, větší vzdálenost a tím pádem vyšší náklady na návštěvu výdejního místa)

Na našem středisku se chováme ekologicky, tzn. že podmínkou poskytnutí pomoci je to, že si podporovaný na výdejní místo donese svůj vlastní přepravní prostředek a obal - tašku, košík, krabici, ... 

CO bývá součástí balíčku?

Balíček sestavujeme na míru, dle skladových zásob a potřeb obdarovaných. Skládáme jej zpravidla z následujících položek, které jsou nám průběžně dodávány:

potraviny: čočka, hrách, fazole, mouka pšeničná celozrnná/rýžová bezlepková, rýže ve varných sáčcích, cukr, trvanlivé/sušené mléko, mléčná kojenecká výživa (dle stáří dítěte 1-5), těstoviny vaječné/semolinové, vitaminové doplňky, instantní kakaový nápoj, rajčatový protlak, olej řepkový, konzerva – vepřové/hovězí maso ve vlastní šťávě, konzerva - guláš s hovězím masem, konzerva – tuňák/sardinky, ovocná přesnídávka jablečná/ meruňková/broskvová, příkrm pro děti s kuřecím/rybím masem, džem ovocný, instantní kaše, piškoty, polévka v sáčku – hrachová, instantní polévka, fazole sterilované, celozrnné chlebíčky, kukuřičné plátky, ovocný/černý čaj, kuřecí bujón, med.
hygiena a drogerie: toaletní/tekuté mýdlo, šampón, sprchový gel, zubní kartáček/pasta, prostředek na mytí nádobí, krém na ruce, holicí strojek, gel na holení, mýdlo na praní, dětské jednorázové pleny (velikosti 1-5), dětský olej, pečující krém, vlhčené ubrousky, dětský šampón, dámské hygienické vložky, papírové kapesníčky, toaletní papír, náplast s polštářkem, univerzální čisticí prostředek, desinfekční prostředek, prací prášek, tekutý prací prostředek sensitive, gel na praní color
textil v členění dle velikostí, pohlaví a sezónnosti: ponožky, boxerky, tílko, spodky, kalhotky, čepice, rukavice, šála, ručník, utěrka, prostěradlo
domácí potřeby: hrnec, pánev, hrnek, talíře, příbory, otvírák na konzervy, smetáček s lopatkou, hadr na podlahu

POZOR: Ne všechny položky máme vždy aktuálně skladem. Co můžeme dále přerozdělovat, souvisí s aktuálními skladovými zásobami. S tím, co obdržíme jako dary od supermarketů nebo si od nakupujících vyprosíme v rámci národních potravinových sbírek (konají se 2x ročně - na jaře a na podzim). Dále s finanční alokací, kterou máme smluvně na celou dobu trvání projektu rozpočtenu a s tím, jak je zboží průběžně uvolňováno MPSV do skladů výdejních míst.

Účelem projektu není jen poskytovat potravinovou a materiální pomoc. Ta může být ale i „vstupenkou“ k tomu, aby byly řešeny hlubší příčiny a souvislosti sociálního vyloučení, neuspokojivé sociální situace či nízkých příjmů. Naší povinností je odkazovat na tzv. doprovodná opatření. Jde o vytipovanou sadu nástrojů v regionu dostupných, které mohou – pokud si je klient sám zvolí – pomoci řešit jeho situaci.

Jaká je HODNOTA POMOCI a její uplatnění v dávkách, daních, exekucích?

Program doplňuje národní systém sociálního zabezpečení a existující finanční i nefinanční nástroje pomoci nejchudším. Pomoc je poskytována formou adresného daru a znamená pro podpořené skutečnou hodnotu navíc, kterou nelze odečíst ze sociálních dávek ani z příjmů v případě vykonávaných exekucí. Dar nevstupuje do příjmů (i společně) posuzovaných osob. Poskytnutím balíčku vznikne podpořeným osobám čistá a hmatatelná úspora v nákladech svých rodinných/osobních příjmů dle jeho orientační hodnoty – potraviny nebo hygienu každodenní spotřeby nemusí nakupovat. Tím pádem mohou zodpovědně přesměrovat své příjmy na úspory, podporu a rozvoj osobnosti svých dětí (kroužky, tábory), úhradu dlužných částek (nájem obci, odpady, školkovné, obědy ve škole), nutné jednorázové nákupy a opravy vybavení bytu apod.

Zázepbolomoucmí našeho "Střediska potravinové a materiální pomoci" je zásobeno přes Potravinovou banku v Olomouckém kraji z projektu POMPO II -  jde o zkratku projektu „Potravinové a materiální pomoci nejchudším osobám II“, který od 4/2017 volně navázal na náš podobný předchozí projekt z let 2016-2017 s názvem „FEAD“. I ten byl o distribuci věcných darů z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Jde o společné projekty zemí Evropské unie pro léta 2014 – 2020, prostředky fondu mají přispět ke snížení počtu osob ohrožených chudobou a sociálním vyloučením tak, že jim budou partnerské mpsvorganizace materiálně pomáhat se zajištěním základních potřeb. Tato pomoc je v ČR financována z Operačního programu potravinové a materiální pomoci, koordinována MPSV ČR. DĚKUJEME!