Na aktuálních témata charitní péče redaktorce magazínu Siemens Elektromotor Lence Caley odpovídala vedoucí sestra mobilního hospice Marie Václavská a ředitel Charity Zábřeh Jiří Karger. Tématem byla právě i domácí hospicová a paliativní péče, kterou v loňském roce 2020 firma Siemens Elektromotory podpořila v rámci grantového řízení z Fondu pomoci Siemens finanční částkou 21.000 Kč. Této pomoci si velmi vážíme a moc za ni děkujeme!
Charita Zábřeh je organizací, kterou v našem regionu snad ani není třeba představovat. Pomoc potřebným poskytuje v širokém spektru činností: od zdravotní péče, přes sociální služby pro seniory a handicapované, provozování stacionářů a terapeutických pracovišť, sociálního poradenství, realizaci zápůjček zdravotních a kompenzačních pomůcek, až po provoz chráněných dílen a pracovišť, kde nalezli práci lidé se zdravotním i jiným znevýhodněním. Charita také organizuje finanční, věcnou a dobrovolnickou pomoc lidem zasaženým přírodní či živelnou katastrofou; distribuuje potřebným potravinovou, hygienickou pomoc a ošacení; provozuje sociální sprchu a nouzovou nocležnu pro lidi bez domova; stejně jako přepravní službu SeniorTaxi. Aby tato nezisková organizace zvládla financovat své činnosti, realizuje i mikropodnikání – provozuje výdejnu zásilek, prodejnu knih a dárkových předmětů, pronajímá své zázemí a vybavení, zpracovává a prodává palivové dřevo, organizuje charitativní sbírky, benefiční kulturní akce, koncerty a plesy.
Výčet vaší činnosti je úctyhodný. Dá se vůbec říci, kolika lidem jste v uplynulém roce pomohli?
Letos oslaví naše organizace kulatých 30 let své existence, ve které se snaží pomáhat lidem žít lepší životy. Poskytované služby zajišťujeme pro téměř 100 obcí, osad a měst v regionu jižní poloviny okresu Šumperk, ve správních obvodech mikroregionů a ORP Zábřeh a Mohelnice. Drobně zasahujeme i na přilehlé Šumpersko a do sousedního Pardubického kraje na Červenovodsko a Tatenicko. Některé služby jsou jedinečné natolik, že za nimi k nám zamíří i lidé ze vzdálenějších regionů. V loňském roce 2020 jsme byli v kontaktu s více než 1.900 lidmi, našimi pacienty či klienty, kterým poskytujeme podporu, dopomoc a služby dlouhodobého i jednorázového charakteru.
Siemens Fond Pomoci přispěl na váš projekt regionální mobilní hospicové péče, která umožňuje nevyléčitelně nemocným lidem žít a dožít doma. Setkání se smrtí je jistě náročné, ale nevyhne se nikomu z nás. Co pomáhá pozůstalým v době, kdy jim zemřela milovaná osoba? Máte pro nás nějakou radu, jak se s odchodem blízkého „vyrovnat“
Úmrtí blízkého člověka je vždycky náročná krizová situace a úplně se na ni připravit ani nelze. Myslím si, že pro pozůstalé je velkým přínosem doprovázení jejich nemocného v domácím prostředí, protože splní jeho poslední velké přání - touhu prožít poslední chvíle svého života doma. Mohou mu splnit i drobné věci – na co má ještě chuť, koho by chtěl ještě vidět, s kým se rozloučit. Na řešení zdravotních obtíží mají právě domácí hospic, s naší pomocí zvládnou tišit bolesti, neklid, nespavost, úzkosti, eliminovat zvracení, ošetřovat dekubity, sestřičky i lékař jsou na telefonu 24h denně, 7 dní v týdnu – pomohou radou, nebo obratem dojedou na návštěvu. I po úmrtí rodinu navštívíme a u komplikovaného truchlení nabízíme pomoc v poradně pro pozůstalé. Dokážeme ale podpořit už i v rané fázi zjištění onkologického onemocnění, zapůjčujeme knihy s touto tématikou, které nemocným i jejich blízkým lépe umožní připravit se na to, co bude následovat. Každý rok zveme pozůstalé po zemřelých, o které jsme se v předchozím období starali, na koncert, který je vzpomínkou na jejich blízké, a následné setkání s pohoštěním možností, jak na ně společně zavzpomínat. Náš mobilní hospic má i vlastního psychologa a pastoračního pracovníka/duchovního pro věřící, kteří si v posledních okamžicích potřebují zařídit svátosti spojené s vírou. Jejich rada pro co nejlepší smíření se s odchodem blízkého člověka by zněla: zavčas se smiřte a odpusťte si dřívější sváry, neshody a křivdy, které za to nestojí a pro ty, kdo zůstanou, jsou zbytečnou zátěží, se kterou není vůbec snadné žít.
Jak se do vaší práce odrazila krize Covid-19?
Tato skutečnost samozřejmě zasáhla i do naší práce – ke klientům jezdíme v ochranných pomůckách, pronajali jsme zvláštní zázemí jen pro covid týmy, pokud máme pacienta covid pozitivního, ošetřuje jej vyčleněná sestřička, která používá ještě přísnější ochranná opatření a k jiným pacientům nejezdí. Pokud u pacientů neprovádíme ošetřovatelský výkon, jsme s ním ve spojení telefonickém a fyzické návštěvy eliminujeme. Zaměstnanci terénních služeb jsou u nás každý týden preventivně kontrolováni antigenními testy, v případě rizikových kontaktů zavádíme karanténní opatření. Klíčové je pro nás zodpovědné chování a předcházení rozšíření nemoci mezi ty nejvíce ohrožené, kterými jsou v podstatě všichni klienti, o které v domácnostech pečujeme. Nechceme ohrozit jejich zdraví ani životy.
Odpověď naší organizace na pandemii covid-19 se vyvíjela v čase: v první fázi jsme organizovali a ve velkém s armádou dobrovolníků šili ochranné roušky, kterých byl v začátku kritický nedostatek. Možná se málo ví a alespoň máme touto cestou příležitost poděkovat: společnost Siemens nám darovala dezinfekci, která byla podobně nedostatkovým artiklem. Následně jsme zřídili podpůrné služby pro seniory a osoby v domácí karanténě s prokázaným onemocněním covid-19 - na zavolání je možné si námi nechat až ke dveřím bytu dovézt nákup, teplý oběd, léky, ochranné roušky a podobně. Službu zajišťuje personál SeniorTaxi doplněný o dobrovolníky. Když došlo na zavření kostelů, naší farnosti jsme pomohli zřídit online přenosy velikonočních bohoslužeb z kostela sv. Bartoloměje, které trvají dodnes. V reakci na uzavřené obchody jsme pro veřejnost zkapacitnili zázemí pro vyzvednutí zásilek a nákupů z e-shopů. No a v závěru roku 2020 jsme pro náš region zřídili antigenní odběrové centrum, kde bezplatně testujeme veřejnost a pomáháme tak „krotit“ šíření nemoci pod kritickou úroveň, kterou by už naše zdravotnictví nezvládlo.
Jak mohou občané pomoci vám? Co v současné době nejvíce potřebujete?
Za třičtvrtě roku práce v první linii boje proti covid epidemii jsme již opravdu velice vyčerpáni. Jsme na samotném dně našich sil, jak psychicky, fyzicky, tak i finančně. Pomůže tedy i jen drobné ocenění naší práce, drží nás nad vodou smysluplnost toho, co a pro koho děláme. Pokud se lidí s naší prací setkají a jsou s ní spokojeni, vždy nás „dobíjí“, když nám to dají vědět, všimnou si, pochválí, poděkují, …
No a samozřejmě pokud můžeme o něco poprosit, tak jednoznačně o finanční podporu. Jen s velkými problémy jsme ustáli loňský rok, kdy jsme v náročné době na zajištění běžného provozu sociálních služeb obdrželi státní dotaci nižší o 3,8 mil. Kč! Také letos jsou nám avizovány další výpadky a krácení podpory z rozpočtů závislých na daních; některé nadační fondy na podporu právě hospicové péče na letošek ani nevypsali své výzvy; kontaktním způsobem nebylo možné konat Tříkrálovou sbírku – to všechno jsou peníze, které nám budou velmi citelně chybět. Dovolíme si tedy požádat o finanční podporu našich služeb různými formami, jejichž výčet mohou čtenáři najít u nás na webu. Předem za jakoukoliv pomoc děkujeme a vážíme si jí!