Občanská poradna

Kde nás najdete

Adresa

Valová 290/9, Zábřeh 78901

Provozní doba

OP v Zábřeze (Valová 290/9):
PO   8:00 – 12:00, 13:00 - 17:00
ÚT    8:00 – 12:00, 13:00 - 15:00
ST    8:00 – 12:00, 13:00 - 15:00
ČT    8:00 – 12:00, 13:00 - 15:00

pobočka OP v Mohelnici (Zámecká 11):
PO   8:00 – 12:00, 13:00 - 15:00
ÚT    8:00 – 12:00, 13:00 - 15:00
ST    8:00 – 12:00, 13:00 - 15:00
ČT                           12:00 - 15:00

pobočka OP v Lošticích (Hradská 380/1):
ČT    8:00 - 12:00, 13:00 - 15:30

pobočka OP ve Zvoli (Zvole 82):
vždy poslední čtvrtek v měsíci 7:30 - 12:00

Mimo tuto dobu pracovnice provádí nutnou administrativní činnost a návštěva OP je možná pouze na objednání. Posledního uživatele pracovník přijme 30 min. před koncem otevírací doby.

Z důvodu velkého zájmu o služby doporučujeme zájemcům a klientům předchozí telefonické objednání.

Oblast působnosti

Území Olomuckého kraje, převážně jižní část bývalého okresu Šumperk

Na koho se můžete obrátit

Mgr. Simona Podhorová

Tel.: 736 509 435 E-mail: c.qy_1~4_hEkU.56LTprRb~lWsnl83.4Ys

Pro koho je služba určena

Senioři

Senioři

Senioři

Lidé se zdravotním postižením

Lidé se zdravotním postižením

Lidé se zdravotním postižením

Rodina, děti, mládež

Rodina, děti, mládež

Rodina, děti, mládež

Lidé bez domova

Lidé bez domova

Lidé bez domova

Hospicová péče, umírající

Hospicová péče, umírající

Hospicová péče, umírající

Jiná pomoc

Jiná pomoc

Jiná pomoc

Občanská poradna

Typ služby
Odborné sociální poradenství

Poskytovatel
Charita Zábřeh

Kraj
Olomoucký kraj

Úhrada
bez úhrady

Způsob poskytování
ambulantní, terénní

Vedoucí služby
Mgr. Simona Podhorová

Registrační číslo služby
8303165

Aktuální kapacita - ambulantní služba
4

Aktuální kapacita - terénní služba
2

Poslání a cíle

Poslání

Posláním Občanské poradny je poskytovat lidem informace o jejich právech, povinnostech či oprávněných zájmech. Poradna je zde pro občany, kteří se dostali do nepříznivé životní situace a klade si za cíl jim tuto situaci pomoci řešit poskytováním bezplatných, nestranných, nezávislých a diskrétních rad, informací a případně další pomoci. Informace jsou zaměřeny především na pomoc a podporu v oblasti pracovního práva, rodiny a mezilidských vztahů, sociální pomoci, bydlení, oblasti sociálních dávek, dluhové problematiky, postupu při výběru a vyřízení vhodné kompenzační pomůcky aj. Poradenství je občanům poskytováno v poradně, v případě potřeby i v jejich přirozeném prostředí.

Cíle

Cílem poradenství je poskytnout uživateli takovou informaci či radu, která mu pomůže vlastními silami zmírnit či vyřešit to, co uživatel definuje a předkládá jako svou zakázku.

Cílem Občanské poradny Charity Zábřeh je uživatel, 

  • a)který získal nové informace nebo dovednosti, které povedou k zvýšení jeho samostatnosti a zvládnutí náročných situací, které život přináší,
  • b)který se zorientoval ve své situaci a ví, jaké kroky musí učinit, aby se jeho situace mohla zlepšit,
  • c)který zná svá práva a povinnosti,
  • d)který umí v rámci řešení svého problému samostatně a aktivně jednat.

Cílové skupiny

Cílovou skupinou je myšlen okruh osob, pro které je služba určena a pro které určena není.

Služby poskytované Občanskou poradnou jsou určené pro:

  • - osoby v krizi
  • - seniory a zdravotně postižené osoby, které potřebují pomoci s výběrem a vyřízením vhodné kompenzační pomůcky, a pro osoby pečující o tyto seniory či zdravotně postižené
  • Poradna se dále specializuje na poradenství v oblasti dluhové problematiky. Poskytne poradenství i cizincům.

     

    Věková struktura cílové skupiny

    Poradenství je určeno osobám starším 18 let. V případě potřeby poskytujeme pomoc zákonnému zástupci při řešení problémů jeho dítěte, neposkytujeme však poradenství dětem a mládeži do 18 let.

    Pokud by se na OP obrátil nezletilý v krizové životní situaci, zprostředkujeme kontakt na OSPOD. 

Zásady

Poradna se při poskytivání služeb řídí zásadami:

- Nezávislost

Poradna je v nejvyšší míře nezávislá na státních nebo jiných organizacích, protože uživatel právě s nimi může být ve sporu. Uživatel musí mít možnost konzultovat svou zakázku s nezávislou poradnou, která nebude mít žádný politický nebo finanční zájem na výsledku případu.

- Nestrannost

Služby OP jsou nestranné, tzn., že jsou otevřené všem lidem bez rozdílu rasy, pohlaví, zdravotního postižení, sexuální orientace, politické příslušnosti, světonázorové orientace, sociálního statusu apod. OP poskytují rady a pomoc bez jakékoliv předpojatosti.

Pracovníci se všemi klienty poradny udržují vztah v rovině poradce – klient, poradce se osobně  neangažuje v řešení konkrétních situací klientů.

- Diskrétnost

Poradna pracuje na principu diskrétnosti, což zároveň přispívá k tomu, že uživatel je chráněn před předsudky i před případným negativním hodnocením ze strany společnosti.

Princip diskrétnosti znamená, že:

poradce považuje všechna sdělení uživatelů za důvěrná, proto se tedy o sděleném nemůže dozvědět nikdo třetí (ani další rodinní příslušníci, s výjimkou sdělení, u kterých dá uživatel souhlas ke sdělení třetí straně, a situací, kdy se poradce dozví o závažném trestném činu),

rozhovor probíhá v soukromí mimo doslech a dohled jiných osob (další uživatelé, spolupracovníci, jakékoliv další osoby),

poradce je povinen vyžádat souhlas uživatele s přítomností dalších osob za účelem náslechu,

poradce je vázán mlčenlivostí o uživatelích při spolupráci i po ukončení spolupráce s poradnou,

poradce chrání vedenou dokumentaci před případným zneužitím, tzn. dokumentace je uložena v uzamčené kartotéce a v PC pod heslem v prostorách poradny.

- Bezplatnost

Služby odborného sociálního poradenství jsou poskytovány zásadně zdarma

- Odbornost

Odborné vzdělání, systém průběžného vzdělávání a supervize sociálních pracovnic OP odpovídají potřebám cílové skupiny.

Složitější případy jsou konzultovány s právníky či insolvenčními správci.

- Uplatňování vlastní vůle

Uplatňování vlastní vůle je zaručeno – uživatel poradnu kontaktuje ze své vlastní vůle, na základě svého svobodného rozhodnutí, rovněž záleží na uživateli, zda se rozhodne nabízené možnosti řešení své zakázky přijmout či nikoliv. Snažíme se o to, aby v celém poradenském procesu k nám měl důvěru a abychom ho motivovali k samostatnosti. Necháváme uživateli volný prostor, aby mohl uplatňovat vlastní vůli a jednat na základě vlastních zodpovědných rozhodnutí. Není našim cílem vyřešit uživatelovu situaci za něj, ale poskytnout mu podporu aby ji mohl řešit sám.

- Úcta a respekt k člověku jako jedinečné bytosti

Pomoc lidem, kteří jsou v nouzi, vyloučeni a nepřijímáni většinovou společností, kteří svým zjevem, chováním či způsobem života vzbuzují v ostatních lidech odmítnutí, je jednou ze základních křesťanských hodnot, kterou se naše služba snaží respektovat a naplňovat. Mezi další patří uznání jedinečné hodnoty, důležitosti a důstojnosti každého jedince bez ohledu na jeho dosavadní život a nutnost přistupovat ke každému s určitou mírou lásky, pochopení, úcty, trpělivosti, tolerance, lidskosti a odpuštění.

- Ochrana před předsudky a negativním hodnocením

Uživatelé OP mohou být veřejností vnímáni jako lidé, kteří nezvládají řešit sami svou situaci nebo si neví rady. Mohou být vnímáni jako „neschopní“. Pracovník OP se proto snaží jít vždy vzorem, při své práci dbá na ochranu uživatele před předsudky a negativním hodnocením. Jednání pracovníka s uživatelem nesmí ovlivnit vlastní předsudky (např. při jednání s Romy), při jednání s uživatelem se pracovník nenechá ovlivnit negativním vnímáním jeho osoby (např. nevábné oblečení, vzezření, nepříjemné pachové vjemy).

Všichni pracovníci znají problematiku cílové skupiny, respektují specifika cílové skupiny, zaujímají k uživatelům pozitivní přístup a pracují s uživateli dle jejich individuálních potřeb.

Pracovníci neodsuzují uživatele Občanské poradny z důvodu zvoleného životního stylu.

Pracovníci nepoužívají hanlivá označení uživatelů, ale mluví o nich s respektem a poukazují na jejich silné a kladné stránky.

Uživatel si může sám říci, jak má být oslovován, ale vždy je mu vykáno. Pracovníkům Občanské poradny uživatelé vždy vykají.

Pracovník si zachovává profesionální, partnerský a rovnocenný vztah.

Pracovník se musí vždy vyvarovat jakékoliv kritiky uživatele před jinými uživateli (v čekárně, na chodbě). Důsledně dbá o zachování mlčenlivosti o uživatelích, mluví o nich s úctou a korektním jazykem.

Dále se ztotožňujeme s dalšími zákonnými zásadami, tzn. že např.:

naše pomoc a podpora vychází z individuálně určených potřeb, působí na uživatele aktivně a motivuje ho k takovým činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace

posilujeme sociální začleňování klientů

Při poskytování služby se pracovníci i klienti řidí pravidly, které má Občanská poradna zpracované ve svých Právech a povinnostech - ke stažení zde.

Každý uživatel služeb Občnaské poradny má právo stěžovat si. Postup na podání stížnosti - ke stažení zde

 

 

 

Cílové skupiny

senioři, osoby se zdravotním postižením

Činnosti

poskytování informace pro specifické skupiny

Fakultativní služby

Fakultativní službou Občanské poradny je zapůjčení kompenzační a rehabilitační pomůcky.

Zapůjčení kompenzační a rehabilitační pomůcky je zpoplatněno a řídí se dle platného ceníku -

Další informace

Základní činnosti poradny jsou poskytovány formou:

informací (např. číslo zákona nebo znění vybraných paragrafů, kontakt na jiné instituce) a rad (poradce s klientem hledají různé podoby řešení situace, zvažují jejich klady a zápory) z oblasti občanského práva, rodinného práva, v oblasti sociálních dávek a práva sociálního zabezpečení, v oblasti pracovně právních vztahů, v oblasti dluhové problematiky, kompenzačních pomůcek, poradenství občanům třetích zemí,

aktivní pomoci (při sepisování dokumentů, žádostí, odvolání, vyplňování formulářů, pomoc s podáváním návrhů a žalob k soudu, např. insolvenčních návrhů, návrhů na rozvod manželství, zvýšení či snížení výživného, vyhledání návodů a vzorů, konzultace o věcné správnosti písemnosti, pomoc s výpočtem a vyjednáním splátkového kalendáře, vysvětlení obsahu dokumentů apod.),

asistence (např. vyjednávání a doprovázení na soudní jednání a jednání s úřady, telefonické vyjednávání s třetí stranou, doprovod na úřad),

zprostředkování kontaktů na další specializované instituce

Poradenství se zaměřuje především na tyto oblasti:

  • Základní poradenství – poskytování informací o nárocích, službách a možnostech, které mohou vyřešit nebo zmírnit obtížnou situaci člověka
  • Osobní poradenství – pomoc při hledání východisek z osobních problémů, problémů s pracovní neschopností, ubytováním, bydlením, dědictvím, darovacími smlouvami
  • Rodinné poradenství – žádosti o rozvod, žádosti o zvýšení, snížení či zrušení výživného
  • Pracovní poradenství – pomoc při hledání volného pracovního místa, pomoc se sepsáním žádosti o pracovní místo, s životopisem
  • Sociální poradenství – pomoc při hledání východisek z nepříznivé sociální situace – dávkové poradenství, námitky a žaloby proti nepřiznání důchodu, poradenství pro osoby zdravotně znevýhodněné, pomoc se žádostmi o odstranění tvrdosti zákona
  • Dluhové poradenství – pomoc při řešení splátkových kalendářů, odvolání proti exekuci, platebnímu rozkazu, řešení dluhů – např. Návrhem na oddlužení
  • Sociální poradenství cizincům – pomoc s orientací se v právech a povinnostech cizince na území ČR
  • Poradenství v oblasti kompenzačních pomůcek – seznámení s typy pomůcek, pomoc s výběrem a vyřízením vhodné kompenzační pomůcky
  • Poradenství v oblasti trestního práva žádost o přeměnu trestu, výmaz z trestního rejstříku.
  • Poradenství v oblasti spotřebitelských smluvproblematika dodavatelů energií, nákup zboží přes internet